Många bullar i ugnen :)

Sorry för en väldigt off eftermiddag, men jag har hållt mig väldigt sysselsatt.

Jag skrev ju tidigare att jag var sugen på att baka lite, och sagt och gjort så gjorde jag det. Och i dag blev det kanelbullar :)

Jag har aldrig bakat bullar innan, så det var lite nervöst. Det mesta gick väldigt bra och smärtfritt.
Det ändå som jag inte riktigt blev klok på var degen. Den ville inte sluta klibba. Jag hade i lagom med mjöl och jag knådade förhand! i säkert tjugo minuter. Sen såg det hyffsat ut, så jag lät jäsningen ta över. Och 50 minuter senare så såg det faktiskt väldigt bra ut. Och degen var väldigt lättarbetad.
Jag sökte lite på youtube för att få lite inspo till hur man skulle få dem att se ut som bullar. Jag försökte minnas hur mamma och mormor gjorde, men jag kom inte ihåg. Men tacka vet jag youtube, där fanns det en massa videos att titta på, så jag valde en och apade efter.
Jag toppade bullarna med pärlsocker. Men sen ville jag göra bullarna lite mer "Elin" så då fick den sista plåten strössel på sig :)
Och nu undrar ni ju hur de blev?? De blev skit goda och super snygga :) Jag är så glad! Det var faktiskt lättare än vad jag trodde :) Men det tog ju hur lång tid som hellst. Men det var kul :)



Degen står och jäser



Fyllning och rullning



Kaveln och bakbordet är från Tupperware. Det blir så mycket roligare när man har bra redskap :)



Första plåten är i ugnen



Färdiga bullar :)



Dagens skörd :) De ser ju bara sååå goda ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0